Annons:
Etikettlandhockey
Läst 5023 ggr
[Jimmy.L]
8/5/12, 10:28 AM

Regler för landhockey?

Någon som vet hur reglerna för landhockey funkar och vad grönt och gult kort betyder?

Annons:
Catwoman
8/5/12, 12:35 PM
#1

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[Jimmy.L]
8/5/12, 12:38 PM
#2

#1 Tack, fast hittade inget om regler i den artikeln som annars gav en enkel förklaring av sporten.

[GIKmio]
8/5/12, 5:37 PM
#3

Tittade på en artikel om indoorhockey, där är gult kort 2 min. utvisning, grönt kort varning och rött kort utvisning och duschen nästa. Skulle tro det är samma.

[Jimmy.L]
8/5/12, 5:43 PM
#4

#3 Okej tack, såg att domaren gav en spelare grönt kort och spelaren fick sätta sig på "botbänken".

En fråga till varje gång bollen tog på foten på försvarare i straffområdet misstänker jag det heter blev det straffhörna tror jag det heter, blir det "straff" oavsätt om det är medvetet eller inte? Blev även förvånad att man använder sig av videodomare vid händelser i straffområdet.

[GIKmio]
8/5/12, 5:47 PM
#5

#4 Ok, men då innebär inte grönt kort endast varning. Kanske det är grönt kort som ger utvisning och gult kort endast varning precis som i fotboll.

[Jimmy.L]
8/5/12, 6:03 PM
#6

 i matchen mellan Nya Zeeland-Belgien fick ena laget först grönt som gav utvisning och sen gult som även det gav utvisning och dom fick spela med 2 man mindre.

Annons:
[GIKmio]
8/5/12, 6:08 PM
#7

Står längst ner på denna sida GladLänk

Men jag vet inte om man blev klokare för det Glad

[Jimmy.L]
8/5/12, 6:16 PM
#8

Något krånligt, men jag får följa landhockeyn resten av OS och försöka hänga med i reglerna.

Catwoman
8/5/12, 6:44 PM
#9

Har hittat detta lilla

Landhockey delar många regler med bandy

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Catwoman
8/5/12, 7:02 PM
#10

Straffhörna:

Det finns tre tillfällen domaren blåser för straffhörna. Straffhörnan läggs 9,14 meter från hörnflaggan.

  1. Försvarande spelare avsiktligt spelar bollen över kortlinjen
  2. Försvarande spelare begår ett avsiktligt regelbrott inom 22-metersområdet, men utanför målområdet
  3. Försvarande spelare begår ett oavsiktigt regelbrott inom målområdet

Straff:

Straffslag utdöms i två fall. Vid  straffslaget måste målvakten stå på mållinjen.

  1. Försvarande spelare begår ett avsiktligt regelbrott inom målområdet
  2. Försvarande spelare begår ett oavsiktligt regebrott som förhindrar att det blir mål

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Catwoman
8/5/12, 7:21 PM
[Jimmy.L]
8/5/12, 7:34 PM
#12

Tycks även bli straffhörna om bollen tar på försvararens fot.

Catwoman
8/5/12, 8:34 PM
#13

Det är väl ett regelbrott i de områden det handlar om tydligen

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Annons:
[Jimmy.L]
8/5/12, 9:15 PM
#14

Tydligen, fast det tycks inte spela någon roll om det inte är meningen att den tar på foten döms straffhörna iaf.

Catwoman
8/6/12, 11:52 AM
#15

Det blir straffhörna om försvarande spelare begår ett oavsiktigt regelbrott inom målområdet

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Upp till toppen
Annons: